Metode practice pentru a combate stresul

Stresul

Metode practice pentru a combate stresul

Stresul e inamicul tău cel mai pervers. Este şarpele ascuns în iarbă, mai periculos decât un tigru în câmp deschis, conform unui vechi proverb indian. Stresul vine treptat, lent, pe nesimţite, şi creşte gradual. Ca şi în experimentul cu broasca (vezi aici). Pentru că te obişnuieşti treptat cu el, nu mai găseşti resurse să îl combaţi. Aşa că îl poţi uneori confunda cu normalitatea. Sau cu destinul. În realitate, e un tipar disfuncţional care face să rămâi blocat într-o situaţie neplăcută, fără să găseşti resurse de energie pentru a ieşi din ea!

Stresul creşte prea rapid

Nivelul de stres e în creştere în toată lumea civilizată. Economiile bazate pe datorii, pe consum compulsiv, pot trăi doar prin creşterea continuă a unor presiuni financiare şi sociale. Care au efecte grave asupra sănătăţii oamenilor. Capacitatea lor de a se adapta în timp util şi de a gestiona corect stresul se va dezvolta mult prea lent. Fapt care duce la un adevărat dezastru social! Sistemul educaţional ia în calcul exclusiv productivitatea omului şi capacitatea lui de a fi util la locul de muncă. Nicidecum sănătatea sau funcţionalitatea individului! Astfel că sarcina gestionării propriului nivel de stres cade în sarcina fiecărui om! Eşti singurul responsabil pentru propriul tău nivel de stres, şi administrarea lui!

Metode folosite pentru a ţine sub control stresul

Metodele utilizate pentru a gestiona stresul se pot împărţi în două mari categorii, cele sănătoase şi cele nesănătoase. Le voi menţiona şi pe cele nesănătoase, deoarece astfel veţi observa cât de des sunt ele utilizate. Dovedind faptul că stresul e omniprezent, şi creşte continuu. Însă noi observăm doar încercările nesănătoase de a combate stresul, rareori şi stresul în sine. Doar scriam la începutul articolului că e un şarpe ascuns în iarbă!

Dependenţele sunt comportamentele nesănătoase care au menirea iniţială de a combate stresul.

Fumatul, consumul de alcool, jocurile de noroc, jocurile pe calculator, excesul de medicamente, excesul de muncă, şi multe alte refugii nesănătoase au o singură menire reală: de a combate stresul! Fără succes însă! Efectul lor e temporar, asemenea unui „Algocalmin” care te face să uiţi pentru câteva ore de durerea de măsea, fără să combată infecţia de la rădăcina ei!

Metodele sănătoase ar fi sportul, activităţile plăcute, hobby-urile din timpul liber, animalele de casă, şi, desigur, tehnicile de relaxare, de psihologie aplicată, simple şi accesibile acum pentru tot mai multă lume.

De ce folosim mai rar tehnicile sănătoase?

Exerciţiile de relaxare, de respiraţie, de imagerie dirijată, autosugestie şi autohipnoză sunt simple. Însă cu toată simplitatea lor, necesită timp şi efort! Dacă nivelul de stres este mult prea ridicat, alocarea câtorva minute pe zi pentru a le face pare o sarcină prea grea! Stresul în exces e caracterizat şi printr-o grabă nefirească. Dublată de impresia că… nu ai timp.

Ca în metafora cu omul care taie lemne cu un topor cu lama foarte uzată. Îl solicit să se oprească pentru 10 minute, timp în care pot să îi ascut toporul. Însă el îmi spune că nu are timp, pentru că se grăbeşte foarte tare, deoarece vrea să termine de tăiat toate lemnele până diseară!

La fel, efortul necesar pentru a învăţa aceste tehnici necesită timp, energie şi implicare mentală conştientă. Plus cheltuielile aferente! Prea mult pentru cei foarte grăbiţi, gata să moară pe baricade, fără să vrea să se oprească, deoarece nu se mai pot opri! Stresul a pus deja stăpânire complet pe mintea lor!

Cum găsim tehnicile potrivite pentru a combate stresul?

Dacă multe metode sunt disponibile gratuit pe internet, cele mai valoroase, mai complexe şi mai utile necesită şi un ghid. Poţi avea acces la informaţii despre ele şi gratuit, însă asimilarea şi aplicarea lor corectă se face cu sprijin specializat! Din acest motiv, un psiholog specializat în psihoterapie sau un life coach cu experienţă îţi va fi adesea un ghid util! E bine uneori şi să fii autodidact, mai ales la lucrurile simple. Însă când viaţa şi sănătatea ta sunt în joc, poţi alege să ceri sprijin specializat! Mai ales că procesul de autoobservare, de introspecţie şi de identificare a problemelor ascunse în mintea ta subconştientă e un lucru destul de migălos, de durată şi cu grad ridicat de dificultate! Iar aplicarea unor tehnici potrivite persoanei tale o poate decide mai obiectiv cineva cu experienţă, care te observă din exterior! Cere, şi ţi se va da, caută, şi vei găsi!

 

Daca ti-a placut articolul da-i un share!Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest0

Rezonezi cu ceea ce scriu?

Te pot ajuta să te transformi din „omul care urmează părerile altora” în „omul cu încredere în forțele proprii care și-a găsit propria intuiție interioară.”

Înscrie-te la o ședință gratuită cu mine și hai în grupul oamenilor care au preluat controlul propriei vieți!



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *