Marketingul etic sau cum să devii milionar în doar 6 luni
Marketingul etic înseamnă să fii corect. Și să gândești pe termen lung. Pornind de la principiul care spune că:
Nici o metodă de marketing nu poate vinde un produs prost decât cel mult o singură dată!
Însă dacă numărul cumpărătorilor este imens, asta începe să nu mai conteze!
Vin mereu alți naivi, pe baza principiului machiavelic care enunță că:
Mama proștilor e mereu gravidă!
Și atunci există cele două mari tabere în marketing:
- cei care țin cont de ETICĂ, de CLIENT și interesele sale,
- ceilalți, axați machiavelic doar pe propriul interes
Pe termen lung, prima tabără ar putea avea succes. Dar pe termen scurt, a doua tabără câștigă teren. Cu cât cumpărătorul e mai NAIV, mai puțin informat, cu atât mai ușor el poate fi MANIPULAT!
Marketingul etic în vânzări
În vânzări, ești plătit după REZULTATE! Și adesea ești evaluat după CIFRE. Fie atingi TARGET-ul, și ești evaluat pozitiv și recompensat, fie nu! Caz în care pierzi bani.
Și atunci un vânzător, chiar unul profesionist, se va concentra pe REZULTAT. Adică mai exact, pe PROPRIUL profit. Ignorând COMPLET nevoia clientului. După principiul:
Vindem frigidere eschimoșilor, spunându-le că păstrează alimentele proaspete, și le împiedică să înghețe.
Mai ales în vremurile de CRIZĂ, deviza unui vânzător se apropie tot mai mult de machiavelicul SCOPUL SCUZĂ MIJLOACELE.
Sau exclusivistul: Ori eu, ori ei!
Și radicalul: Mănâncă, sau vei fi mâncat!
Marketingul etic și manipularea
Manipularea e un instrument necesar în marketing. O sabie cu două tăișuri. Poți determina o persoană să-și schimbe dorințele, opțiunile și percepția asupra unui produs.
Întrebarea e dacă faci asta în INTERESUL CLIENTULUI, sau în INTERESUL TĂU.
Și în acest enunț am DISOCIAT (separat clar) cele două tabere:
- Marketingul etic e bazat pe interesul CLIENTULUI
- Marketingul lipsit de etică e bazat pe interesul… VÂNZĂTORULUI
Marketingul etic și politica
Imaginați-vă doi politicieni care își fac campanie electorală. Primul este corect, și spune alegătorilor verde-n față:
- Țara e în criză, și urmează vremuri grele. Vor fi restricții și concedieri de personal bugetar. Se vor închide multe firme, șomajul va exploda, și va fi nevoie să strângem cureaua!
Al doilea l-a citit pe Macchiavelli, și a înțeles că trebuie să MINTĂ ca să obțină ceva. Și va folosi o tehnică simplă. Va minți, va păcăli electoratul, va face PROMISIUNI fără acoperire (adică false!). Discursul său va fi ceva de genul:
- Vom dubla pensiile, vom crește salariile, vom crea noi locuri de muncă la stat, vom scădea impozitele pentru firme, vom construi locuințe pentru tineri și vom da credite cu dobânzi reduse!
Este evident că al doilea va câștiga DETAȘAT, la mare distanță, ORICE confruntare electorală! Orice alegător va prefera să dea votul cuiva care PROMITE multe. Indiferent dacă îl crede sau nu pe al doilea!
———————————————————————————
Mecanismul e simplu! Al doilea, prin promisiunile FALSE, bombastice, își arată măcar INTENȚIA (tot falsă!) de a ajuta, de a face bine alegătorului! Chiar dacă de fapt NU-I PASĂ decât de propriul buzunar! Vezi un articol despre TIPARUL PSIHOPAT – clic aici
Mintea umană joacă feste alegătorului. Care PREFERĂ întotdeauna o MINCIUNĂ PLĂCUTĂ. Respingând obsesiv orice ADEVĂR INCOMOD!
Marketingul etic și psihologia
Psihologia cunoaște aceste mecanisme. Și le pune la dispoziția celor INTERESAȚI. Care pot fi (și mereu sunt!) niște MACHIAVELICI. Adică oameni cu grave TULBURĂRI comportamentale și de PERCEPȚIE a realității.
Un astfel de individ fără scrupule va CUMPĂRA, ca orice alt client, SERVICIILE unor marketeri profesioniști. Și se va folosi de ele.
Astfel, un PSIHOPAT machiavelic va putea fi ușor PROPULSAT în „elita” conducerii unui stat!
La alt nivel, un produs prost, inutil sau dăunător va putea fi vândut sub forma unui PANACEU, a unui simbol al STATUTULUI SOCIAL.
Marketingul etic și dezvoltarea personală
Când lucrezi cu un client în domeniul acesta, munca o face EL. Terapeutul, ghidul spiritual, consilierul sau life coach-ul doar pune la dispoziție timpul și competența sa.
Însă REZULTATUL depinde foarte mult de implicarea BENEFICIARULUI. Și nu doar de metodele folosite, care sunt supralicitate!
Iar dacă clientul face parte dintr-o categorie VULNERABILĂ – tipar dependent (de alcool, de partenerul de viață, de jocuri de noroc, de stupefiante etc), tipar depresiv sau anxios, atunci tendința acestuia de a CREDE în miracole va crește. Și acesta va fi mult mai simplu de MANIPULAT prin mesaje de marketing!
Este oare etic să-i PROMIȚI unui dependent de pariuri, de exemplu, că-l vei VINDECA de viciul său?
Mai ales dacă metoda ta este să-i VINZI un curs sau un webinar despre CUM poate face asta.
Fiind total insuficient față de NEVOIA reală a acestei persoane! Aceste dependențe se tratează ÎN TIMP, cu psihoterapie. Deseori și cu medicație. Iar rata de succes depinde foarte mult de implicarea persoanei respective. Vezi articolul: Escapismul sau fuga de realitatea incomodă – clic aici
Însă ÎNECATUL SE AGAȚĂ ȘI DE UN PAI!
Promisiunile că îi vei rezolva problema nu au ACOPERIRE. Adică nimeni, sub nici un motiv, nu poate face ETIC o astfel de promisiune! ȘTIIND bine că problemele de acest gen au o rată (DEMONSTRATĂ STATISTIC) relativ scăzută de succes.
———————————————————————————–
Însă dependentul respectiv are și o VULNERABILITATE, care constă tocmai în dificultatea sa de a rezista la TENTAȚII.
De a-și cheltui banii pe ILUZII. Și de A CREDE în promisiuni false, mincinoase!
Marketingul etic e detronat de cel mincinos
Pentru că rata celor cu DEPENDENȚE e tot mai mare. Credulii sunt peste tot.
Și tendința lor de a cheltui COMPULSIV (necontrolat) e în creștere.
Acest tipar de personalitate își va risipi banii în foarte scurtă vreme, pe ILUZII diverse. Și apoi va suferi crunt, și va avea sentimente de vinovăție.
Apoi va vinde lucruri din casă, chiar dacă acestea nu-i aparțin!
Sau se va împrumuta în exces! De la entități (bănci, amanet, IFN-uri sau cămătari) care vor PROFITA și ele de vulnerabilitatea sa!
Pe de altă parte, marketerul machiavelic va afirma ceva de genul:
Ei oricum își vor cheltui toți banii pe chestii inutile. Dacă eu îi vând un produs care îi oferă o metodă sau o șansă reală (chiar dacă statistic, șansa e de 0,1%), e mai bine decât să parieze aiurea… Eu măcar i-am oferit ceva util. Și nu-mi pasă dacă el a folosit sau nu metoda mea. Care e funcțională, teoretic vorbind!
Marketingul etic și cel machiavelic
Finalmente, marketingul machiavelic va câștiga teren, va acumula profit, și va deveni predominant. Dacă nu chiar a făcut-o deja! Iar marketingul etic va fi ceva ciudat, pe cale de dispariție. Procesul e deja în curs!
Oamenii, supraaglomerați de MESAJE în exces, vor IGNORA marketingul clasic. Și își vor activa atenția doar atunci când apare ceva PUTERNIC, MIRACULOS, bombastic. Adică umflat cu pompa! Și cu un marketer machiavelic în spate!
Oamenii falși fac mereu promisiuni false!
Iar promisiunile sunt mai rele decât MINCIUNILE, deoarece oferă SPERANȚE pentru CEVA pe care tu adesea nu poți oferi.




